vrijdag 2 januari 2009

De honderd-en-eerste

"Obamerika, het casino-kapitalisme en de nieuwe religie: het ecologisme." Samenzweringen suggererend neologisme, een gezonde portie hypocrisie, overheidsinitiatief verdacht maken?
U mag één keer raden wiens antwoord dit was op Humo's eindejaarsvraagjes. Jean-Marie Dedecker, juist. Voor onze Noorderburen: dat is Geert Wilders, maar dan met een modester kapsel en West-Vlaamse tongval.


JMD is de man die een politieke carrière heeft gebouwd op de aangeboren -en vaak ook best wel gerechtvaardigde- argwaan van de Vlaming tegen alles wat van bovenaf komt en die geen kans onverlet laat om die argwaan nog wat op te poken, aldus een perpetuum mobile in gang zettend dat naar te vrezen valt pas zal stilvallen wanneer hij eenmaal op de een of andere troon gehesen rijkelijk laat zelf het voorwerp van die argwaan wordt.

Nu Yves Leterme even terug naar Ieper is, heeft JMD alvast ruim baan voor een stormloop op Brussel. Tenzij het toevallig wat druk is op de Ring, maar dat lost hij wel op door even de pechtsrook te nemen (dat nutteloze baanvak wil hij graag afschaffen) of gewoon een viaduct boven die ring te bouwen voor het doorgaand verkeer. Jean-Marie De Dubbeldecker: zijn baseline Gezond verstand dient vooral om zichzelf en zijn volgelingen niet al te zeer te vermoeien met pro's of contra's en andere socialistische praat.

Zijn kiezers zijn dan ook oververtegenwoordigd bij deze facebookgroep, die oproept tot maximumsnelheden van 110/130/150 kilometer per uur op de autosnelweg in België. De 110 'als het slecht weer is', de 130 tussen 6 en 22 u en de 150 's nachts. Ik kreeg de uitnodiging nota bene net toen het smogalarm van kracht was. Luchtvervuiling mijn reet, wij willen knallen, dat sfeertje overheerst in de commentaren. Gelukkig valt hier en daar een genuanceerd geluid te horen:

Borden die waarschuwen voor flitspalen zijn niet echt een oplossing. Geen flitspalen is de enige oplossing.


En meer van dat moois.
Wie zich in de discussie wil mengen, heeft zich in te schrijven in de groep. Wat geen zinnig mens doet (all due respect voor de Bastiaen die er zich toch aan waagt). Waardoor dit stelletje gehaasten elkaar lekker verder kan opjutten en onbeschaamd uitpakt met frasen als 'Wat de Vlaming wil: ...'.

Nu begrijp ik niet waar al die mensen 's nachts zo dringend naartoe moeten dat ze per sé 150 moeten rijden. De ingewonnen tijd investeren ze toch maar in geleuter op weer een andere debiele facebookgroep. 'Jamaar, in de buurlanden...', keert hier en daar terug, waarbij verwezen wordt naar de 130 km/u maximumsnelheid in 15 van de 27 EU-lidstaten en het ontbreken van een snelheidsbeperking in Duitsland.

Maar waarbij ook gemakshalve vergeten wordt dat in België - in tegenstelling tot die buurlanden - elk boerengat (sorry, Lichtervelde) een afrit heeft. Dat België het drukstbereden autosnelwegennet van Europa heeft. En dat er in lands of the free als Canada (100 km/u), Australië (110 km/u) of de Verenigde Staten (120 km/u) helemaal niet zo vrijelijk geknald mag worden.
Het 'wij kijken verder dan onze neus lang is' waarop ze zich beroepen betreft dus enkel de neus van hun auto.

Over milieu-overwegingen durf ik het dan ook haast niet te hebben, dan komt er geheid een reactie als deze:

Mijn bomma mag gerust 120 km/u blijven rijden. Jullie groene jongens, mogen gerust 90 km/u rijden. Liefst van al gaan alle groene jongens met hun fiets, dan heb ik er helemaal geen last van.

Als er honderd wetenschappers zijn die zeggen dat een hogere snelheid de kans op ongevallen en de uitstoot van CO2 en fijn stof verhoudingsgewijs spectaculair verhoogt, dan zal er altijd een honderd-en-eerste zijn die naam maakt enkel en alleen door vol te houden dat dat allemaal fel overdreven wordt. Die honderd-en-eerste zal echter altijd meer dan 1 op 100 mensen kunnen overtuigen, omdat mensen graag horen wat ze willen horen.

In de politiek is Dedecker die honderd-en-eerste die maar bazelt wat hijzelf en een groep anderen - zijn kiezerskorps - graag horen, omdat hij daar een carrière kan rond bouwen. Wat voor gevolgen zijn gebalk verder heeft - ongevallen, verkeersindigestie, luchtverontreiniging - is van geen tel voor zijn soort van gezond verstand. Wie langer nadenkt dan de tijd die nodig is om naar zesde te schakelen, is immers een groene jongen.

Ah, ik hoef geen snelweg op om te ontvlammen.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

In Duitsland mag je inderdaad op veel plaatsen zo hard rijden als je wilt, maar ik wil er graag wel even aan toevoegen dat de verzekering niet meer tussenkomt als je harder rijdt dan 130.

;-)

Anoniem zei

schitterende blog-entry!! :)

Alexander zei

Voor 2009 wens ik heel dat LDD-kiezerkorps een "Stercheleke" toe...

elke zei

Meneer Dedecker is ook diegene die verschijnt op openingsfeestjes van euh... café's en daar zijn auto op het voetpad parkeert. Want waarom zou je parkeerplaats zoeken, nietwaar. Om maar te zeggen dat diene mens mijn keel uithangt van hier tot in Leedberrrgggg.

De groene vriend (ook uit Leedberrrrgggg dus) beweert trouwens dat een paar dagen de snelheid verlagen niet helpt. Het zou een permanente maatregel moeten zijn. Ik ga hem niet tegenspreken (ik ben niet zo groenig), hij zal wel gelijk hebben denk ik dan.

En 's nachts rij ik om één of andere reden altijd trager. Enfin, de reden is eigenlijk dat er dan niemand in te halen valt en ik dus niet persé 120 moet.

Zo te zien had ik hier dus beter zelf een blogpost aan gewijd.

Your Daniel zei

@ Ella: Wist ik niet, wordt er inderdaad zelden bij gezegd!
@ Shine: Allé, merci!
@ Alexander: Of toch op zijn minst een portie gezond verstand
@ Elke: Inderdaad, dat heb ik 's nachts ook. Vreemd hé. Dat van Dedecker verrast me engiszins: ik wist dat hij dwaze ideeën had, maar dat hij dan ook een van die politici is die enkel een voorbeeldfunctie denken te moeten vervullen als het gaat om het overtreden van de wet, valt me nog meer tegen van hem. Sommige politici zijn echt niet goed Snick.
En die eigen blogspot hierover: doen!

Anoniem zei

Ik denk zelfs dat je in de VS niet harder dan 100 mag. Correct me if I'm wrong.

Your Daniel zei

Da's deels juist wat je daar zegt. De 120 km/u is de maximumsnelheid in enkele staten, maar in veel staten is het ook minder (100/110). Maar goed, ik wou de eventuele JMD'kes die mijn stukje lezen geen munitie geven door te zeggen dat het 110 is zodat zij dan kunnen verwijzen naar die staten waar het 120 is.

Er is over nagedacht ;-)