zaterdag 26 juli 2008

Tirza

'Ester', zegt hij met alle overtuiging die hij in zijn stem kan leggen, 'binnen zijn heel veel mensen die je met plezier zachtjes zouden willen aaien. Ga mee naar de woonkamer, ik stel je voor aan allerlei leuke mensen, maar ik denk dat je iedereen al kent. Ga met me mee. Blijf niet hier. Dit is geen schuur voor jou.'
'Ik doe het liever zelf, aaien', zegt Ester, 'ik kan het beter zelf. Wordt u wel eens zachtjes geaaid, Meneer Hofmeester?'


Een fragmentje uit 'Tirza' van Arnon Grunberg, au fond een roman over een vader die zijn dochter wil behoeden voor al het kwaad dat haar kan overkomen. Zijn stukjes in de Humo vind ik afgrijselijk slecht én pretentieus, maar Grunbergs 'Lof der Zotheid' had ik wel weten te smaken. Dus deze roman ook maar een kans gegeven. Ze reisde met me mee door 3 huiskamers, 2 parken en op 1 trein en ik was altijd blij wanneer ik wat tijd met haar kon doorbrengen.

Een eenvoudige maar stuwende plot die 350 pagina's lang de nieuwsgierigheid blijft prikkelen, daarna wat gas terugneemt op 50 pagina's van het einde, maar de geduldige lezer beloont met een verrassende ontknoping. Zelfs op die verplichte Gentse Feesten (weer veel rondgewandeld, gesms't naar verloren gelopen vrienden, met plezier andere rondwandelende mensen gadegeslagen en per ongeluk ook enkele optredens meegepikt) liep ik me wel eens af te vragen hoe het zou aflopen.

Conventioneler dan ik van Grunberg verwacht had, en mij dus goed meegevallen. Perfecte vakantieliteratuur.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zag Grunberg ooit pedant zijn op TV. Zijn roman stond op mijn lijstje. Tot na die verschijning op de buis dus.

Mijn dag telt maar 24u. Ik moet dus wieden. Ook dwaze redenen zijn goed genoeg om CD's, concerten, films en boeken te schrappen.

Alexander zei

Eén van m'n favoriete schrijvers, Grunberg, maar "Tirza" deed het niet helemaal voor mij. "De joodse Messias" daarentegen is geweldig. En zijn debuut, "Blauwe maandagen".

Your Daniel zei

Ben net begonnen in 'Blauwe maandagen'. Ik ben een trage lezer die bij voorkeur aan vijf boeken tegelijkertijd bezig is, dus over een maand of zo post ik misschien iets over mijn leeservaring ;-).

@ Lucv: als dat geen argument tégen boekenprogramma's op tv is! ;-)

Linn zei

Ik heb nog niets van Grunberg gelezen maar vorige week kocht ik Tirza in de Fnac, bij een 2 + 1 gratis actie.

Je hebt mijn nieuwsgierigheid om het boek te lezen nu in ieder geval wel gewekt.

Anoniem zei

Ik heb 'Tirza' twee maanden geleden gekocht, ben er begin juli in beginnen lezen en ben er om één of andere duistere reden niet mee verdergegaan. (Ik ben in de plaats van 'Tirza' 'Reus' van Annelies Verbeke gaan lezen). 'Tirza' is wel het volgende boek op mijn lijst. Ik ben benieuwd!

Anoniem zei

En kijk, ik wil er nog even aan toevoegen dat dit mijn eerste bezoekje aan uw blog is, maar niet het laatste. Herkenning is fijn, en wat zeg je hiervan: ik ben ergens geboren in centrum West-Vlaanderen (1980), woon nu eveneens in Gent alwaar ik -surprise surprise- ook in de
NT2-branche actief ben. Ik ben van plan nu 'Tirza' te lezen en ben een grote fan van Leonard Cohen. Herkenbaar?

Your Daniel zei

Woehoew!
Great minds think alike, Elise ;-)