woensdag 27 februari 2008

De helaasheid der dingen


(oktober 2006) Met regenachtige herfstdagen in het verschiet nog eens zin in een goed boek? Hier volgt de tip van de dag / week / maand of misschien zelfs het jaar: 'De helaasheid der dingen' van Dimitri Verhulst. Lelijke titel, spuuglelijke cover, schitterend boek. Toen ik begon te lezen dacht ik "wat voor een saaie familiegeschiedenis wordt me dat hier?" De eerste zin van het boek luidt immers: 'De vermeende terugkeer van tante Rosie naar Reetveerdegem werd als een aangename schok ervaren in de levens van onze volstrekt nutteloze mannen'. Maar twee bladzijden verder had het boek mij al beet. Het staat vol prachtzinnen, als er gevloekt en gescheten en gezopen wordt (en dat gebeurt nogal wat) gebeurt dat niet op zijn Brusselmans uit effectbejag maar met stijl en bravoure. Onbetwistbaar hoogtepunt vind ik de beschrijving van 'de ronde van frankrijk van nonkel potrel'. Een ontroerende, hilarische en bij momenten (zoals in het hoofdstuk 'de opvolging is vezekerd') ook controverse opwekkende autobiografische roman. Magnifiek

Geen opmerkingen: