donderdag 28 februari 2008

Marcel Vandenbussche


Hoe kan een kleinzoon zijn overleden grootvader eren? Er zijn vast duizenden manieren te bedenken, de ene al meer voor de hand liggend dan de ander, maar ik vond het alvast mijn plicht om ervoor te zorgen dat mijn grootvader alsnog te bewonderen valt op het internet. Wij, jeugd en jongvolwassenen van tegenwoordig, wij vullen die bodemloze put van bits and pieces op het internet maar met schreeuwerige verslagen van onze grote en kleine verdrietjes en van hoe rijkgevuld onze moderne leventjes wel niet zijn. Maar probeer het maar eens: google eens je grootouders en zie wat je terugvindt. Hoogstwaarschijnlijk niets. En dat terwijl het internet toch de encyclopedie van de moderne tijd is, het medium waarop alles en iedereen vroeg of laat belandt en wie weet ooit het medium aan de hand waarvan een tijdperk gedocumenteerd en gereconstrueerd zal worden. En op dat medium zouden wij enkel wat zitten mekkeren over politiek, blondines op hoge hakken en de cd's en boeken die we verslonden hebben? Naah, dat lijkt me behoorlijk zelfingenomen, nietwaar.

Vandaar: mijn grootvader op het internet. So that the world can see. Is burgemeester geweest van zijn dorp Klerken (het hoogstverheven dorp bachten de kupe) en heeft daar de boel jarenlang in goede banen geleid, ondertussen met zijn vrouw Emma Desmedt een boerderij en een huishouden van zeven kinderen runnend (het woord 'runnen' bestond toen ongetwijfeld nog niet en 'kids' waren nog gewoon 'kinders', het alledaagse behoefde toen nog geen newspeak. Ik verlang vaak terug naar die tijden). Het zou verdikkeme een schande zijn als de naam van deze Marcel Vandenbussche enkel nog terug te vinden zou zijn in stoffige boeken in vergeten archieven van weggedeemsterde parochies. Hij was nooit het type om zichzelf belangrijk te vinden, dus doe ik dat dan maar bij deze voor hem. Zoektermen: Marcel - Vandenbussche - Emma - Desmedt - Klerken - landbouwer - beste burgemeester ooit (dat kan niet anders) - vader van mijn moeder - geboren op 28 januari 1911 - gestorven op 15 augustus 2006.

Geen opmerkingen: