vrijdag 19 december 2008

Barbera d'Asti

"Je merkt dat hij van de westhoek is, hé. Ik heb dat altijd al gevonden van de mensen van die streek. Ik bedoel nu niet de mensen van rond de Ijzer, maar meer naar het zuiden toe, rond Ieper. Altijd zo verbeten en koppig en altijd maar denken dat een ander hen een loer wil draaien."


"Wat een racist", fluister ik in een opwelling in het oor van mijn vriendin, de Kempische.

"Mijn moeder is van Kortrijk", vervolgt het kapsel in bontjas dat aan de toog bij de wijnhandelaar gretig het zoveelste proefaanbod aanvaardt, "en ik heb dat altijd al gemerkt dat verschil, eens je ginder kwam rond de kanten van Ieper, dat die mensen daar toch helemaal anders zijn."

Van Kortrijk. Uiteraard.

"Naar het schijnt wist die Limburger er ook van trouwens."

Helaas waren er geen Hasselse wijnproevers om ons over de eigenaardigheden van de Genkenaars te onderhouden.

Heerlijke wijn overigens, Barbera d'Asti.

Geen opmerkingen: