woensdag 10 december 2008

Eldorado

De nieuwe film van de Coen Brothers heb ik nog niet gezien, maar omdat er straks nodig gefeest en geschranst moet worden heb ik nu maar al mijn favoriete films uit 2008 op een rijtje gezet. Goed, mijn lezers weten alles naar waarde te schatten en vinden dat kwaliteit zich niet in lijstjes laat vatten, maar besef: op deze manier bespaar ik het net én mezelf én u meteen een tiental saaiige filmbesprekingen per jaar.


De nummer 1 is een bescheiden maar mooie Belgische film die naar mijn aanvoelen veel te weinig promotie kreeg toen ze in de zalen was, al wordt deze prent van Bouli Lanners wel de Belgische genomineerde voor de Oscar voor 'beste niet-Engelstalige film'. Een prachtfilm, dat zeker - en net als nummers 2 tot 7 in de lijst hieronder een echte moet-je-gezien-hebben.

1. Eldorado
2. No country for old men (zie fotootje hierboven)
3. Into the wild
4. Entre les murs
5. 3:10 to Yuma
6. Bienvenue chez les ch'tis
7. Juno
8. Le silence de Lorna
9. Loft
10. There will be blood
11. Los
12. Forgetting Sarah Vaughn
13. Il y a longtemps que je t'aime
14. In Bruges
15. Cloverfield
16. It's a free world
17. Happy-go-lucky

Geen echt slechte films gezien in de cinema dit jaar, al vond ik 'It's a free world' en 'Happy-go-lucky' wel wat tegenvallen en beantwoordde 'There will be blood' niet aan mijn hoge verwachtingen na alle laaiende recensies. Wie net als dat cultuurminnende Punkerke van het grote doek houdt, moet overigens maar eens deze Facebook-petitie ondertekenen die de exuberante prijzen voor filmtickets bij Kinepolis aan de kaak stelt. Of naar de film gaan in de Sphinx of de Studioskoop natuurlijk.

Als een échte goudzoeker.

Geen opmerkingen: