zondag 5 oktober 2008

Drieëntwintig jetons

Ook ter hoogte van de wereldeconomie is het nu definitief herfst, nieuwe televisieseries nemen de plaats in van wekelijkse fietstochtjes, chauffageketels gaan stuk in net betrokken woonsten, ik heb al een maand geen tijd meer gehad om te gaan sjotten, en zelfs de stakingen zijn niet meer wat ze geweest zijn. Om maar duidelijk te maken dat Punkerke niet degene is die jullie dag zal opfleuren met een leukig stukje.


Voor wie nog niet genoeg heeft aan deze huis-tuin-keuken-saaie-leventjes-horror, is er nog altijd 'Gekweld', de nieuwe roman van Chuck 'Fight club' Palahniuk. Niet zo lang geleden zag ik toevallig een interview met de man op tv, waarin hij verkondigde 'I want to involve my readers intellectually, emotionally ànd physically'. Dat laatste is geen loos woord, want dit moet het eerste boek ooit zijn dat mij bij momenten bijna deed kokhalzen. En ik zeg nochtans niet zo rap 'ète'. Een willekeurig nasmaakje:

"Stoned en geil duwt ie het naar binnen, dieper en dieper het pisgat van z'n lul in. Met nog een flink stuk kaarsvet dat eruitsteekt gaat ie aan de slag. Ook nu nog zegt ie dat die Arabieren lang niet gek zijn. Ze hebben het afrukken helemaal opnieuw uitgevonden. Plat op z'n rug op bed gaat ie zo lekker dat die gozer niet meer let op z'n kaarsvet. Hij is nog één flinke ruk van klaarkomen af als ie ziet dat het kaarsvet er niet meer uitsteekt."

Enzoverder enzovoort. Palahniuk trekt behoorlijk wat registers open dus. 'Gekweld' is een raamvertelling met daarin een twintigtal bij momenten poëtische maar veelal lugubere kortverhalen, verpakt als schrijfsels van de beginnende auteurs die deelnemen aan een 'schrijverskolonie' (lokroep: 'zeg 3 maanden je leven vaarwel en kom buiten met een meesterwerk') die langzaamaan het ziekste in de deelnemers naar boven brengt.

Lezers met een iets te groot voorstellingsvermogen én een weke maag zetten best een emmertje klaar naast de leeslamp. Wie zich toch graag aan deze leeservaring (die ik ten zeerste kan aanraden) wil wagen, kan de paperbackeditie dankzij een speciale actie van uitgeverij De Geus - ze zijn de Fortis-aandeelhouders daar niet vergeten - voor 3 euro op de kop tikken (en vervolgens op eigen risico meenemen naar huis).

En da's géén geld voor drieëntwintig jetons voor het spookhuis.

2 opmerkingen:

Jan zei

Boilers en chauffageketels, zwijg me er van. Toen we eergisteren t'rug kwamen uit reis was ik ook een uur bezig om de chauffageketel terug aan de praat te krijgen.

Anoniem zei

Nou dat lijkt me geen geld voor zo'n pracht van een boek!