dinsdag 22 april 2008

Elsschot in de roos

Een tijdje geleden pakte het weekblad Knack uit met een top 50 van de Vlaamse literatuur. Een omstreden initiatief, sommigen vonden dat 'Vlaamse literatuur' eigenlijk niet echt bestaat en een artificieel afspinsel van de Nederlandse literatuur is. Het is een discussie waarmee ze in de koffiekamer van de Vakgroep Nederlandse Literatuur aan de Universiteit Gent ongetwijfeld al uren zoet geweest zijn - tenzij de suiker op is, dat spreekt - en die ik ook graag aan de professionele letterkundigen overlaat.

Zelf behoor ik tot hen die het zonde vinden om de Nederlandse literatuur op te splitsen in 'Noord-Nederlands' en 'Vlaams', omdat we dan zoveel moois moeten missen. Maar het initiatief van Knack noopte mij wel tot een denkoefening (daar is Knack immers voor, om mensen aan het denken te zetten terwijl ze op het wc zitten en het dichtstbijliggende boekje vastgrijpen). Ik ging op zoek naar wat voor mij de 10 beste, mooiste, meest treffende romans uit de geschiedenis van de Nederlandse letterkunde zijn.


1. Verzameld werk (Willem Elsschot) Onovertroffen.
2. Titaantjes (Nescio) Alleen overtroffen door Elsschot.
3. Een lichtgevoelige jongen (Walter Van den Broeck) Op drie wegens een van de zwaarst onderschatte boeken van de afgelopen decennia vind ik.
4. De Kapellekensbaan / Zomer te Termuren (Louis Paul Boon) Ook al begreep ik sommige verwijzingen naar de actualiteit van toen niet, de onnavolgbare vertelstijl deed me gebiologeerd verderlezen.
5. Het leven en de dood in den ast (Stijn Streuvels)
6. Nooit meer slapen (WF Hermans)
7. Een mens van goede wil (Gerard Walschap)
8. De komst van Joachim Stiller (Hubert Lampo)
9. Kartonnen dozen (Tom Lanoye)
10. Klaaglied om Agnes (Marnix Gysen) Een verguisde schrijver (en dat heeft hij ook wel aan zichzelf en zijn grootheidswaan te danken) maar dit boekje is tijdloze klasse.
11. De man die werk vond (Herman Brusselmans) Zijn coolste, zijn beste.
12. De donkere kamer van Damocles (WF Hermans)
13. Het beleg van Laken (Walter Van den Broeck)
14. De helaasheid der dingen (Dimitri Verhulst)
15. Pallieter (Felix Timmermans)

Enkele klassiekers zoals 'Het verdriet van België', 'De avonden' en 'De ontdekking van de hemel' ontbreken omdat ik die eenvoudigweg nog niet gelezen heb ('^pensioensparen' zeg maar). 'De seizoenen' van Clem Schouwenaers en 'De achterblijver' van Yves Petry (had-ie maar een andere titel moeten verzinnen) vallen net buiten mijn top 15 omver na zich iets te hard voor het hoofd geslagen te hebben.

Voor wie hier graag nog boeken wil aan toevoegen: Ik ben zo iemand die heel dankbaar omspringt met suggesties en tips, dus druk op 'reacties' en laat je vooral niet tegenhouden door de helaasheid der lijstjes.

2 opmerkingen:

Maarten zei

het verdriet lezen, absoluut. het past perfect in je lijstje.

Your Daniel zei

Bedankt voor de tip Maarten, zal er werk van maken!