dinsdag 1 april 2008

Kippenmoord

Vroeger, ja vroeger, toen was 1 april nog grappig. Ik herinner mij nog levendig hoe ik bewondering afdwong bij mijn klasgenootjes door op 10-jarige leeftijd voor het begin van de les de klas binnen te sluipen en aprilvisjes te tekenen op het bord van Meester Dewulf. Wie ook ooit les gekregen heeft van Meester Dewulf beseft vast waarom ik hiermee zoveel ontzag oogstte. Tegenwoordig is 1 april echter een dag als een andere. Of zijn alle andere dagen een beetje 1 april, het is maar hoe je het bekijkt. Goed, vanmorgen was er op de radio wel die nep-oproep om dode insecten in te leveren teneinde een feestmaal aan te richten (moehaha, we lachen toch wat af met die vrt-nieuwsdienst), maar anderzijds: tegenwoordig hebben ze ons elke week wel een keer of acht liggen. Neem nu de frontpagina's van de zaterdagkranten van twee weken geleden (21 maart), die met veel poeha verkondigden dat studenten burgerlijk ingenieur een hoger IQ hadden dan pakweg studenten pedagogie. Als het geen paasweekend geweest was, hadden we vast niet tot de dinsdag erop moeten wachten om de verontwaardigde reactie te horen van de wetenschapper die het onderzoek geleid had: Het ging helemaal niet om een IQ-test, maar om een test over wetenschappelijke kennis, en die nuance hadden de kranten straal genegeerd. "Oeps, foutje, maar goed: ondertussen had onze zaterdageditie maar mooi een vette oplage," moeten ze onder andere bij De Standaard en De Tijd gedacht hebben. Ondertussen had ik -op familieweekend zijnde- wel een heel weekend de hoon van mijn broer-ingenieur over mij heen moeten laten gaan. Daar zit vast een schadeclaim in!

Vandaag kwam de nuancering gelukkig sneller: In het ochtendnieuws en op de voorpagina's luidde het nog dat scharreleieren drie tot vijf maal meer dioxines bevatten dan legbatterijeieren en dat dit serieuze gezondheidsrisico's kon met zich meebrengen. De eerste berichten over zelfmoordpogingen door middel van een overdosis aan scharreleieren liepen al binnen en mijn grootouders hadden al bezorgd naar nonkel Theo gebeld, die de kippen stante pede zou komen afmaken. Gelukkig kwam tegen de middag iemand op de radio namens Coda melden dat het allemaal wat overdreven werd en dat je geen gevaar loopt zolang je maar niet te veel eieren eet en zorgt voor een evenwichtig voedingspatroon. Mijn oma zo rap mogelijk naar nonkel Theo, maar die was al aan het slachten. Slechts een oude soepkip en een seniele haan ('vrouwen maar vooral kinderen eerst' moet nonkel Theo gedacht hebben) zijn de dodendans ontsprongen. Maar denk je dat de kranten morgen openen met 'kippenmoord na hysterische berichtgeving over dioxine-eieren'? Ho maar!

Neen, 1 april is echt niet meer grappig. Nog even en 'een Wouter Deprezke doen' is alledaagse kost. Behoudens tegenbericht, dat spreekt.

1 opmerking:

daften zei

Zeg dan maar tegen je broer dat ik eens met hem zal lachen, den bio-ingenieur :P